Den hvite kvinne i Afrika

Forside AfrikaSonni Krag
Blandt bare negrer
1938

I anledning 8. mars synes redaksjonen i Trangtihylla det var på sin plass å legge ut denne boken til skrekk og advarsel. Kikuyukvinnene er kjerringer som aldri har fått anledning til å utvikle sin ånd. Som forfatteren sier:  «Den innfødte kvinne står uendelig langt under mannen i intelligens…»

Sitat fra Afrika

2016-03-01 10.17.15

 

Om Jannicke

Jannicke Røgler heter jeg. Jeg brenner for bibliotekutvikling og er opptatt av å beholde bibliotek som sentrale samfunnsinstitusjoner. Jeg jobber på Buskerud fylkesbibliotek og er stipendiat på 1bibliotekarprogrammet ved HiOA.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Den hvite kvinne i Afrika

  1. Kjell Arild sier:

    Takk for at du deler interessante bøker fra tredve-tallet. Men skal bøkene kasseres, er det bare søppel? Er de ikke viktige tidsbilder?

    » … er ham (mannen) langt overlegen hvad legemlig kraft og arbeidsevne angår.»

    Det som er greit i dag, fra mitt ståsted, er at kvinner har lavere lønn enn menn. Slik blir ikke kvinners kraft og overlegne arbeidsevne påtrengende.

    Jeg ønsker deg en framgangsrik 8. mars! Jeg skal forsette å pleie min ånd.

Legg igjen en kommentar

