Vi er alle innmari OK

ok_forside
Jeg er OK, du er OK
Thomas A. Harris
7. opplag 1984

Har du jobbet en stund, har du garantert vært offer for organisasjonskonsulentenes herjinger. Dette var en populær bok hos mange konsulenter på 90-tallet noe jeg og mange flere fikk erfare.

ok_innhold

ok_bakside

Om Jannicke

Jannicke Røgler heter jeg. Jeg brenner for bibliotekutvikling og er opptatt av å beholde bibliotek som sentrale samfunnsinstitusjoner. Jeg jobber på Buskerud fylkesbibliotek og er stipendiat på 1bibliotekarprogrammet ved HiOA.
Dette innlegget ble publisert i Innsendte tips, Selvutvikling. Bokmerk permalenken.

6 svar til Vi er alle innmari OK

  1. Kjell Arild sier:

    Transaksjonsanalyse = psykologi for ingeniører. De fleste klarer å henge med når mennesket er forenklet til tre sirler.

    Jeg innser brått at jeg har jobbet en stund. Så lenge at jeg ikke husker navnet på boka Harris ga ut før «i’m ok, you are ok». Men det var på slutten av sekstitallet. Det husker jeg.

  2. Jannicke sier:

    Herlig! Da forstår jeg hvorfor boka var så populær i det engineeringmiljøet jeg en gang jobbet i.

    • Og jeg har lært litt av transasjonsanalysen. Jeg vet jeg at jeg er bruker Foreldre til Barn relasjonen når gir en kommando: «Plukk opp søpla!» Og det greit å vite at kommunikasjonen er lite likeverdi. Greit av og til, for det er litt tungvindt å si: «Synes ikke du også at papirrasket på gulvet skal vekk. Skal vi sammen lage en plan for å få det fjernet?» selv om det er en mer Voksen til Voksen relasjon.🙂

  3. Jannicke sier:

    Dette viser at all kunnskap kan komme til nytte og at det aldri er helt bortkastet å lese bøker😀

  4. Gjertrud Øvland sier:

    Men, men: denne brukte vi på ei oppgave på JBI: husker ennå «Den voksne», og barnet og «Lille professor» og så var det masse sirkler som skulle illustrere.
    Hadde faktisk litt nytte av den, men protesterer allikevel ikke på kasseringa!😉

    • Jannicke sier:

      Interessant. Selv har jeg også brukt boka i en OU-prosess i en fjern fortid som konsulent i Hydro.

Legg igjen en kommentar

