Alle sjekker – bare ikke jeg?

Sjekking: kjærlighet og kjønnsmarked
Øystein Gullvåg Holter
1981

Trekk pusten, puss fasaden og bli med på kjøret. Denne boka er full av heftige og effektive sjekketriks tenkte jeg, men den gang ei. Dette er en meget seriøs debattbok fra Pax forlag som gransker kjønnsmarkedet og hvordan det arter seg på diskotekene. En brannfakkel i kjønnsdebatten fra tidlig -80 tall.  Boka er veldig slitt, så det kan jo være flere som har tenkt som meg. Kanskje boka bør doneres til en kjønnsforsker, dersom han ikke allerede har den da!

Om Jannicke

Jannicke Røgler heter jeg. Jeg brenner for bibliotekutvikling og er opptatt av å beholde bibliotek som sentrale samfunnsinstitusjoner. Jeg jobber på Buskerud fylkesbibliotek og er stipendiat på 1bibliotekarprogrammet ved HiOA.
Dette innlegget ble publisert i Godbit bibliotekdagene. Bokmerk permalenken.

2 svar til Alle sjekker – bare ikke jeg?

  1. Vibeke sier:

    Morsom blogg!

    Må bare kommentere boka: Moderne hekling som det var ett innlegg om tidligere. Denne boka er som nevnt populær i håndarbeidskretser, og det er synd hvis den forsvinner ut av biblioteket. Jeg er selv så heldig å ha et eksemplar og selv om den framstår som litt gammeldags i layout, så er det faktisk mange fine og aktuelle oppskrifter der i disse retrotider!

    • Jannicke sier:

      Hei!
      Har fått noen tilsvarende kommentarer om moderne hekling. Helt enig med deg i at denne boka bør finnes i biblioteknettverket slik at det er mulig for lånere å få tak i den. Her hos oss har vi boka, men vi oppbevarer den i et åpent magasin. Det er nok denne boka som har fått mest debatt. Denne boka fortjener tydeligvis et nytt liv i bibliotekene, og det er veldig bra når vi har slike tilfeller. Det gjør også at bibliotekene har en jobb med å følge med i tiden og fronte det som er moderne i tiden. Nå er 70-tallet moderne og da bør vi vise fram og lage utstillinger av det materialet som kan være relevant.
      Tusent takk for at du minner bibliotekene om dette viktige poenget. Det handler om å være relevant!

Legg igjen en kommentar

